Posted by on 2019-02-12

„Kroz našu igru, mi otkrivamo kakvi smo ljudi“ – Ovid Roman, poeta
„Imamo srećni talenat kada znamo kako da se igramo“ – Ralf Valdo Emerson

Tamno plava strunjača, različite igračke razbacane nasumično: zvečke, šarene table, lutke, lopte i kolutovi i stalak sa kolutovima.
Deca različitih uzrasta dolaze na pregled, puštam ih u istu situaciju i posmatram.
Priđu, podignu, vrte i uvek posegnu za kolutovima dindolina ili stalku na koji se kolutovi ređaju. Podloga tamna, kolutovi jakih boja: žuti, zeleni, crveni, plavi, beli. Sa nekom teksturom: zvezdice, prugice, izdubljeni, okrugli.

Deca ih:

  • lako uočavaju
  • lako hvataju
  • prebacuju iz ruke u ruku, stavljaju u usta
  • drže po jedan u svakoj ruci lupkaju jedan o drugi
  • stavljaju na ruku jedan ili više kao narukvicu
  • stavljaju na nogu i skidaju je
  • skidaju sa stalka, najpre tako što okrenu stalak da kolutovi spadnu a potom skidaju jedan po jedan
  • redjaju na stalak najpre nasumično a kasnije po veličini ili boji
  • broje dok ih skidaju i vraćaju
  • kotrljaju ih kao točkove i jure za njima
  • nude vam ih kao kolače, djevreke i sl kada nauče kobajagi igru
  • stavljaju ih kao ukrase na jelku
  • kada zavežete kanap podižu kolut uvis, vuku ga po podlozi, stavljaju loptu na kolut i prave sladoled
  • stavljaju na glavu kao kobajagi šešir
  • povezivanjem dva koluta dobijate smešne naočare ili lanac ili krunu, šešir, za porodični maskembal gde svako ima drugačije naočare, slikate se i smejete, uživate sa decom
  • stavljaju kolut na papir pa po ivici olovkom iscrtavaju krugove, veće manje, prave olimpijski znak, tanjire, glavu nekog junaka, skupove kada krenu u školu, preseke krugova, krugove koje mogu da iseku pa nacrtaju dnevne aktivnosti i kanapima vezane kolutove okače negde gde uvežbavaju aktivnosti dnevnog života
  • stalak se lako hvata, mala deca lupaju njim po podlozi, po drugim igračkama, okreću ga, podižu
  • većoj deci može koristiti kao mikrofon, u kobajgi prodavnici stalak na koji ređaju krofne koje vam prodaju

 

Opet, jedna igračka, puno mogućnosti.

Šta možemo naučiti iz ove priče?

S početka, kako se igrate otkrivate kakav ste čovek. Ako znate kako da se igrate, jednu igračku možete koristiti dugo u različitim životnim dobima.

Najpre kontrasti: tamna boja na kojoj se lako uočavaju okrugli oblici jakih boja. 
Postoji pravilo za prepoznavanje boja koje kaže: mozgu ne treba priprema da uoči crvenu i žutu boju.
Primetićete da većina igračaka za decu ima ove dve boje u različitim kombinacijama.

Okrugli oblik je nešto što mozak lako prepoznaje.

Taktilno ispitivanje je jedno od prvih čula koje koristimo za upoznavanje sveta koji nas okružuje: od mamine kože pa nadalje.

Manipulacija predmetima: držanje, prebacivanje iz ruke u ruku, podizanje stalka koji je težak i daje percepciju u zglobu šake o tome kolika je masa, što deca rado istražuju.

Podizanje, ređanje, okretanje, nizanje, skidanje: pojam o prostoru, percepcija dubine, visine, udaljenosti.

Deca svet ispituju postepeno, grade svoja iskustva shodno uzrastu, perceptivnim, kognitivnim mogućnostima.

Odrasli su tu da posmatraju šta deca rade, da uoče kroz igru kako dete razmišlja, u kom pravcu dalje ispituje mogućnosti igračke i igre i pomogne mu da igru proširuje.


Autor
Prim. Dr Danijela Vukićević
dečji fizijatar