„Kroz našu igru, mi otkrivamo kakvi smo ljudi“ – Ovid Roman, poeta
„Imamo srećni talenat kada znamo kako da se igramo“ – Ralf Valdo Emerson
Tamno plava strunjača, različite igračke razbacane nasumično: zvečke, šarene table, lutke, lopte i kolutovi i stalak sa kolutovima.
Deca različitih uzrasta dolaze na pregled, puštam ih u istu situaciju i posmatram.
Priđu, podignu, vrte i uvek posegnu za kolutovima dindolina ili stalku na koji se kolutovi ređaju. Podloga tamna, kolutovi jakih boja: žuti, zeleni, crveni, plavi, beli. Sa nekom teksturom: zvezdice, prugice, izdubljeni, okrugli.
Deca ih:
Opet, jedna igračka, puno mogućnosti.
Šta možemo naučiti iz ove priče?
S početka, kako se igrate otkrivate kakav ste čovek. Ako znate kako da se igrate, jednu igračku možete koristiti dugo u različitim životnim dobima.
Najpre kontrasti: tamna boja na kojoj se lako uočavaju okrugli oblici jakih boja.
Postoji pravilo za prepoznavanje boja koje kaže: mozgu ne treba priprema da uoči crvenu i žutu boju.
Primetićete da većina igračaka za decu ima ove dve boje u različitim kombinacijama.
Okrugli oblik je nešto što mozak lako prepoznaje.
Taktilno ispitivanje je jedno od prvih čula koje koristimo za upoznavanje sveta koji nas okružuje: od mamine kože pa nadalje.
Manipulacija predmetima: držanje, prebacivanje iz ruke u ruku, podizanje stalka koji je težak i daje percepciju u zglobu šake o tome kolika je masa, što deca rado istražuju.
Podizanje, ređanje, okretanje, nizanje, skidanje: pojam o prostoru, percepcija dubine, visine, udaljenosti.
Deca svet ispituju postepeno, grade svoja iskustva shodno uzrastu, perceptivnim, kognitivnim mogućnostima.
Odrasli su tu da posmatraju šta deca rade, da uoče kroz igru kako dete razmišlja, u kom pravcu dalje ispituje mogućnosti igračke i igre i pomogne mu da igru proširuje.
Autor
Prim. Dr Danijela Vukićević
dečji fizijatar